Критерії формувального оцінювання

  



 




Читання напам’ять

 (2 клас)

Якість читання напам’ять визначається за такими критеріями:

– правильність, повнота відтворення учнем (ученицею) фактичного змісту тексту.

– виразність читання (доречність використання інтонаційних, мовленнєвих та позамовних засобів виразності).

– дотримання орфоепічних норм (літературна вимова голосних і приголосних звуків у різних позиціях, сполучень звуків у мовленнєвому потоці, а також наголошування слів та інтонування речень, різних за метою висловлювання). У дітей з органічними порушеннями вимови цей критерій не враховується.

Вимоги до якості читання напам’ять є наскрізними для учнів 2-4 класів і носять рекомендаційний характер.

Перевірка читання напам’ять здійснюється індивідуально у процесі поточного контролю.

Вчитель може роз зосередити (проводити протягом 2-3 уроків) перевірку читання учнем (ученицею) напам’ять вірша чи прозового твору, які визначені для обов’язкового вивчення. У класному журналі результати цього виду перевірки фіксуються на лівій сторінці класного журналу (без зазначення дати) окремою колонкою «вивчення напам’ять».

Перевірка вивчення напам’ять творів малих жанрів (скоромовок, прислів’їв, приказок) проводиться в процесі поточного оцінювання.

 

 

2 клас

Віршовані твори

3

2

 


Стан сформованості

Орієнтовні критерії оцінювання

Правильність,

повнота

відтворення фактичного

змісту тексту

Виразність читання

Дотримання

учнями орфоепічних

норм

Формується

Учень (учениця) відтворює окремі фрагменти або менше половини тексту, в окремих випадках порушує послідовність викладу, допускає 4 і більше помилок на перестановку, заміну слів.

Монотонне, невиразне читання, наявні паузи. Учень (учениця) не вміє інтонувати речення.

Допускає 6 і більше помилок у вимові та наголошуванні слів.

Формується

Учень (учениця) відтворює текст в основному правильно. Однак допускає помилки у відтворенні фактичного змісту, допускає до 2 помилок на пропуск строф, перестановку чи заміну слів.

Учень (учениця) відтворює текст з паузами; окремі слова вимовляє з нечіткою дикцією; намагається користуватися прийомами інтонування, однак у виборі інтонаційних засобів виразності потребує допомоги вчителя.

Допускає до 3-5 помилок у вимові й наголошуванні окремих слів, звуків.

Сформовано

Учень (учениця) відтворює текст правильно, але в окремих випадках допускає паузи, перестановку чи заміну слів, які виправляє з незначною допомогою вчителя.

Учень (учениця) відтворює текст загалом виразно, з чіткою дикцією; інтонування речень в цілому правильне; читання емоційно забарвлене. Учень (учениця) користується мовленнєвими засобами виразності, але припускається неточностей щодо регулювання темпу відтворення і сили голосу.

Допускає 1-3 помилки у вимові чи наголошуванні окремих слів, звуків.

Сформовано

Учень (учениця) повно і правильно відтворює фактичний зміст тексту твору.

Учень (учениця) вдало вибирає і користується мовленнєвими та позамовними засобами виразності відповідно до жанрової специфіки твору; має гарну дикцію; інтонація (логічний наголос, паузи, мелодика), емоційне забарвлення виразні; вміє передати авторський задум.

Є поодинокі вимовні помилки, які учень самостійно виправляє.

Робота з літературним твором чи медіа файлом ( 1-2 клас )

Під час роботи над літературним твором чи медіа текстом відстежується формування таких критеріїв як:

·       Визначенняфактичногозмісту, теми, встановленняпричиново-наслідковихзвя’зківпрочитаного тексту

·       Аналізпрочитаного тексту, висловлення та обгрунтуваннявласногоставленнящодопрочитаного, формулюваннявисновків

Матеріал для роботи

Незнайомий текст 200 – 250слів

·       Письмова  перевірка  досвіду  читацької  діяльності  у  2  класі  передбачає  первинне ознайомлення учнів із текстом під час читання його вголос учителем.  При  цьому  другокласники  мають  стежити  за  читанням  по  тексту.

·       Після  первинного  ознайомлення  з  текстом, під час його опрацювання  учні виконують  письмові  завдання  на  перевірку  сформованості  вмінь  визначати  основну  думку  твору,  його  тему,  розрізняти  жанри,  встановлювати  послідовність  подій  у  творі,  характеризувати  вчинки  дійових  осіб,  пояснювати  зображувальні  можливості  художнього  слова  тощо.

Для  перевірки  пропонувати  завдання наступних типів:

1) завдання, які передбачають вибір однієї правильної відповіді із трьох 
(чотирьох)  запропонованих  варіантів; 

2)  завдання  з  короткою  письмовою  відповіддю, завдання на встановлення відповідності, завдання на встановлення  правильної послідовності;

У  2  класі  письмова  частина  роботи  передбачає:

·       3  завданнязакритого типу на вибір однієї правильної відповіді з трьохваріантів;

·       1 завданняз короткою письмовою відповіддю або завдання на встановлення відповідностей;

                                        Читання вголос ( 1-2 клас )

Перевірка розвитку навички читання вголос у 1 - 2 кл. здійснюється індивідуально. У 1 класі навичка сформованості перевіряється в кінці навчального року. У 2 класі кількість перевірок визначає вчитель самостійно.

Читання вголос – це чітке, плавне, безпомилкове, достатньо виразне читання цілими словами у відповідному темпі.

Перевіряється рівень сформованості вміння читати вголос цілими словами, усвідомлено, правильно, виразно.

ü  Показник темпу читання не є обовязковим складником перевірки, а лише може служити орієнтиром для вчителя, який допоможе відстежити поступ учня. 

                                Як проводиться перевірка?

Для читання учневі пропонують незнайомий доступний для розуміння учнями цієї категорії текст.

1.Здійснення перевірки читання вголос проводиться в спокійній і звичній для дитини обстановці.
2.
Дитина  повинна сидіти за партою на відстані півтора  -два метрии від перевіряючого.
3. Перші
кілька  пропозицій або три-чотири рядки тексту бажано читати без урахування часу. Це  дастьможливість “вчитатися” в текст.
4. Вимоги до тексту:
– відсутність
незрозумілих, незнайомих слів;
– шрифт, відповідний шрифту підручників для початкових
класів.
5. При визначенні
кількості прочитаних за хвилину слів, прийменники, частини слів, що переносяться з рядка на рядок, частини слова, написані через дефіс, що мають у складі більше трьох-чотирьох букв, вважаються за “окремі слова”.Наприклад, “тихо-смирно” потрібно вважати як два різних слова, а “жар-птиця” за одне, так як у першій частині цього слова тільки 3 літери.

Орієнтовні показники темпу читання вголос

ü Показники темпу є орієнтиром сформованого темпу читання і не є засобом перевірки. Вчитель може лише відслідковувати поступ учня в розвитку темпу читання, але не враховувати його при визначенні рівня сформованості. Отримані результати можуть також слугувати вчителю матеріалом для вибудовування стратегії організації для подальшої роботи з учнем. 

Клас

І семестр

ІІ семестр

1

Чітких показників немає. Орієнтовно від 25 слів і більше

2

35-45 сл./хв

50-60 сл. /хв.

Орієнтовні показники темпу читання вголос (не є засобом перевірки)


Спосіб читання  та правильність читання

Стан сформованості

Орієнтовні критерії

Формується 

Учень (учениця) читає відривними складами, припускаючись багатьох помилок у закінченнях, наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер і складів, в інтонуванні речень; помилок мовного характеру.

Формується

Учень (учениця) читає плавно складами, припускаючись окремих помилок у закінченнях, наголошуванні слів; на пропуск, заміну, перестановку букв і складів; інтонування речень.

Сформовано

Учень (учениця)  читає плавно словами, окремі (багатоскладові) слова — складами у темпі, що відповідає нормативному

Сформовано

Учень (учениця) читає плавно, правильно цілими словами.

                                               Усвідомленість

Перевіряється за допомогою 3-4 запитань, які ставить вчитель після того, як учень (учениця) дочитали текст до кінця.

Стан сформованості

Орієнтовні критерії

Формується 

Учень частково розуміє значення окремих слів, словосполучень, речень у тексті.

Формується

Усвідомлює фактичний зміст твору лише з допомогою вчителя.

Сформовано

Усвідомлює фактичний зміст твору з незначною допомогою вчителя, основну думку — лише  під його керівництвом.

Сформовано

Самостійно усвідомлює фактичний зміст твору, основну думку – з допомогою вчителя.

                                               Виразність

  Розвиток уміння читати виразно перевіряється лише після попередньої підготовки учнів.

Стан сформованості

Орієнтовні критерії

Формується 

Читає не виразно, не розуміє та не використовує засоби виразності. Читання монотонне.

Формується

Читає не виразно, не розуміє та не використовує засоби виразності. Читання монотонне.

Сформовано

Під час читання починає користуватись інтонаційними засобами виразності (правильно робить паузи, регулює силу голосу і тон залежно від розділових знаків і змісту, інтонує кінець речення).

              Аудіювання (слухання і розуміння прочитаного) 2 клас

 У 2 класі під час аудіювання перевіряється рівень сформованості вміння аналізувати фактичний зміст сприйнятого на слух висловлювання, запитувати про незрозуміле.

Методика проведення

Матеріалом для контрольної перевірки сформованості аудіативних умінь є зв'язний текст (невелика за розміром казка або уривок, оповідання розповідного характеру)

Орієнтовні обсяги текстів для аудіювання та часу їх звучання

Клас

Кількість слів

Час звучання (у хвилинах)

2

120 - 160  

1,5 - 2

 

Після прослуховування тексту в 2 класі пропонується 4 запитання з двома варіантами відповідей на кожне, відповіді на які можуть бути словесні – «так», «ні», або з допомогою карток із знаками +, –.

Орієнтовні критерії стану сформованості

Формується

Одна або жодної правильна відповіді  або учень / учениця не приступав / не приступала до виконання завдання.

Формується

Більше неправильно виконаних завдань. Правильна відповідь на 2 запитання.

Сформовано

Правильні відповіді на 3 запитання. 

Сформовано

Виконана вся робота у повному обсязі. Дані всі правильні відповіді.

Усний твір та усний переказ  ( 2 клас )

Перевірку усного монологічного мовлення рекомендується здійснювати у другому семестрі. Перевіряються вміння переказувати усно прочитаний/прослуханий твір з дотриманням послідовності змісту.

Матеріали та особливості проведення:

Матеріалом для усного переказу можуть бути:

ü прочитаний або прослуханий твір

 

У 2 класі учні складають усний  твір-розповідь про побачене, почуте, прочитане чи пережите у власному житті.

Перевіряються ЗМІСТ переказу/твору, а саме:

ü вміння переказувати усно прочитаний/прослуханий твір з дотриманням послідовності змісту;

ü вміння зрозуміло висловлювати свої думки, розповідати про події за спостереженнями на доступні теми, дотримуватися правил мовленнєвого етикету

Орієнтовні обсяги текстів для переказу

У тому разі, коли матеріал читається/слухається безпосередньо перед діагностувальною роботою, обсяг тексту орієнтовно визначається так:

ü 2 клас – 40-50 слів

 Орієнтовні обсяги творів

ü 2 клас – близько 40 слів (4-5 речень)

       Орієнтовна методика проведення переказу та твору

Вчителю варто орієнтуватися на підготовленість учнів класу та враховувати індивідуальні здібності.

ü Учні слухають/читають твір

ü Проводиться аналіз та складається колективний план

ü Повторне слухання/читання тексту

ü Переказ учнями

Стан сформованості

Орієнтовні критерії рівня сформованості

Формується

Учень/учениця будує або переказує на основі поданого плану менше половини змісту тексту або порушує послідовність викладу.  Його твір чи переказ характеризується непослідовністю, пропуском фрагментів, важливих для цілісного розуміння змісту, наявністю багатьох орфоепічних і мовленнєвих помилок. Потребує допомоги вчителя або відтворює, спираючись на запитання вчителя.

Сформовано

Учень/учениця загалом самостійно, зв'язно, логічно, послідовно переказує (з урахуванням виду переказу) чи будує зміст твору. Використовує у мовленні авторські засоби художньої виразності, почасти невдало замінюючи їх власними. Є поодинокі мовленнєві помилки та незначна допомога вчителя.

Або учень/учениця   створює   повноцінне,   яскраве,   оригінальне   за  думкою зв’язне висловлювання (твір чи переказ тексту) з певною  комунікативною        метою; повно і вичерпно висвітлює тему;  впевнено висловлює й аргументує своє ставлення до того, про що розповідає.

 Особливості перевірки письмових робіт у зошитах та орієнтовні зразки оцінювальних суджень

Усі     письмові роботи навчального і діагностувального характеру рекомендовано перевіряються до наступного уроку. Після діагностувальної роботи рекомендується виконувати аналіз роботи та проводити роботу над помилками колективно під керівництвом  учителя чи самостійно.

Кожен вид помилок як з мови, так і з математики потребує від учителя відповідного способу виправлення.

Особливості перевірки письмової роботи з української мови

·       Графічно неправильно написану літеру або цифру вчитель підкреслює і на полях чи в окремому рядку, для практичного вправляння дає зразок правильного їх написання.

·       Під час формування графічних навичок допускається виправлення форми літери чи цифри з метою вказування, де саме учень припускається помилки.

·       Неправильність нахилу помічається похилою лінією поряд зі знаком, який дитина написала неправильно. 

Граматичні та пунктуаційні помилки вчитель підкреслює і виправляє власноруч.  

Стилістичні і лексичні - підкреслює хвилястою лінією.

На наступних урокахнайтиповіші з них колективно обговорюються, внаслідок чогонеправильно побудовані речення удосконалюються і записуються в зошит.

До виправлення помилок у письмових роботах учитель може підходити  диференційовано:

·       у зошитах учнів, які навчаються на достатньому і високому рівнях, підкреслити слово з помилкою,

·       в інших учнів – підкреслити помилку.

Саме виправлення пропонується зробити учням під час виконання роботи над помилками.

·       Виправляти записи повністюбажано в зошитах учнів, які неспроможні зробити це самостійно.

Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду.

Особливості перевірки письмової роботи з математики

·       Помічену в обчисленнях помилку вчителю рекомендується тільки підкреслити, а учню - правильно обчислити й виправити її.

·       У зошитах учнів, які самостійно не можуть виправити неправильний результат обчислення, учитель може закреслити його і зверху написати правильно. Виправляти неправильний результат по написаному   не      рекомендується.

·       Якщо учень помилився під час розв’язування складеної задачі в доборі дії чи в обчисленнях у ній, можна запропонувати, щоб він правильно розв’язав  усю задачу і заново записав її розв’язання.

·       Якщо задача розв’язана правильно, але неправильно сформульовано пояснення чи відповідь, варто підкреслити цей текст і запропонувати учневі правильно його сформулювати й записати заново.

Усі записи, зроблені вчителем в учнівському зошиті (виправлення  помилок, підкреслення, зразки письма) виконуються чітко, каліграфічно й охайно.

                                                       МАТЕМАТИКА

1 - 2 класи

                Критерії  оцінювання усних відповідей учня/учениці

 

Оцінювання

об’єктивних результатів навчання

учня/учениці

Характеристика рівня результатів навчання

учня/учениці

Сформовано V/ Формується

 Учень/учениця:

  • розпізнає, називає, розрізняє математичні об’єкти, подані в готовому вигляді (дії, правила, окремі геометричні форми в довкіллі), об’єкти вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули, математичні  операції, моделі задач);
  • виконує елементарні математичні операції після детального кількаразового їх пояснення вчителем на рівні копіювання зразка виконання та за допомогою вчителя;
  • констатує за підказкою правильність/  неправильність результату

Сформовано V/ Формується

 

Учень/учениця виконує навчальні завдання на репродуктивному рівні реалізації навчальної діяльності у типових навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій:

  • розрізняє окремі об’єкти вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули, математичні операції, моделі задач) ;
  • виконує найпростіші математичні операції на рівні копіювання зразка виконання після детального кількаразового їх пояснення вчителем;
  • відтворює навчальну інформацію у засвоєній послідовності, за допомоги вчителя формулює правила, закони й залежності, ілюструє їх прикладами;
  • частково коментує способи виконання математичних операцій

 

 

 

 

Сформовано V/ Формується

 

 Учень/учениця виконує навчальні завдання на продуктивному рівні реалізації навчальної діяльності в аналогічних типовим навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій:

·        виділяє суттєві ознаки математичних понять, ілюструє їх прикладами, формулює прості висновки;

·        застосовує знання й уміння під час виконання математичних завдань за знайомим алгоритмом ;

·        частково або детально пояснює свої дії;

·        самостійно виконує математичні операції;

·        усвідомлено відтворює навчальний зміст, ілюструє відповіді прикладами з реального життя;

·        виконує завдання, які потребують значної самостійності;

·       виправляє помилки, на які вказує вчитель

 

 

 

 

 

Сформовано V/ Формується

 

 Учень/учениця виконує навчальні завдання на продуктивно-творчому рівні реалізації навчальної діяльності у змінених з певним ускладненням навчальних ситуаціях за допомогою таких навчальних дій:

·        вільно володіє програмовим матеріалом, демонструє гнучкі знання, виявляє системність знань і способів математичної діяльності;

·        встановлює між понятійні зв'язки, комбінує елементи навчальної інформації і способи діяльності для одержання іншого шляху виконання математичних завдань, використовує набутий досвід у змінених навчальних умовах і життєвих ситуаціях;

·        аналізує способи виконання математичних операцій, будує алгоритми виконання математичних завдань;

·        демонструє нестандартний підхід до розв'язування навчальних і практично зорієнтованих задач;

·        знаходить і виправляє власні помилки,  володіє навичками самоконтролю, об’єктивно оцінює свою роботу

            Критерії оцінювання письмових робіт учня/учениці 1 – 2 класів

МАТЕМАТИКА

 

Оцінювання

об’єктивних результатів навчання

учня/учениці

Характеристика рівня результатів навчання

учня/учениці

Сформовано V/ Формується

 

  • робота виконувалась, але допущено 12 і більше грубих помилок;
  • правильно виконано менше 1/3 роботи або в роботі допущено 10-11 грубих помилок;
  • правильно виконано 1/3 роботи або в роботі допущено 8-9 грубих помилок

Сформовано V/ Формується

  • правильно виконано 2/5 роботи або в роботі допущено 6-7 грубих помилок;
  • правильно виконано половину роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 5 грубих помилок;
  • правильно виконано 3/5 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 4 грубі помилки

 

Сформовано V/ Формується

 

 

  • правильно виконано 2/3 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 3 грубі помилки;
  • правильно виконано 3/4 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 2 грубі помилки;
  • робота виконана в повному обсязі, але допущено 1 грубу й 1 негрубу помилку

Сформовано V/ Формується

 

 

  • робота виконана правильно в повному обсязі або допущено 1 негрубу помилку;
  • робота виконана правильно в повному обсязі, в тому числі  завдання на продуктивно-творчому рівні реалізації навчальної діяльності.

                            Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ  2  клас

з/п

Об’єкти контролю

Оцінка

об’єктивних результатів навчання

учня/учениці

Характеристика рівня сформованості результатів навчання

учня/учениці

1.

Діагностувальна

робота

СФОРМОВАНО/

ФОРМУЄТЬСЯ

Учень/учениця:

Виконує навчальні завдання на рівні копіювання зразків за допомогою таких навчальних дій:

·       Розпізнає та називає об’єкти і їх ознаки за орієнтирами

·       Відтворює окремі операції навчальних дій, копіює зразок

·       Відтворює частину почутої/побаченої/прочитаної інформації

СФОРМОВАНО/

ФОРМУЄТЬСЯ

Учень/учениця:

Виконує навчальні завдання на репродуктивному рівні за допомогою таких навчальних дій

·       Визначає об’єкти, називає їх істотні ознаки, угруповує їх за даними орієнтирами

·       Знаходить інформацію у запропонованих джерелах і перетворює почуту/побачену/прочитану інформацію у графічну, текстову

СФОРМОВАНО/

ФОРМУЄТЬСЯ

Учень/учениця:

Виконує навчальні завдання на продуктивному рівні за допомогою таких навчальних дій

·       Визначає і самостійно називає об’єкти і їх істотні ознаки, установлює причинно-наслідкові зв’язки між ними.

·       Знаходить за власною ініціативою необхідну інформацію

СФОРМОВАНО/

ФОРМУЄТЬСЯ

Учень/учениця:

Виконує навчальні завдання на продуктивному-творчому рівні за допомогою таких навчальних дій

·       Характеризує визначені об’єкти, класифікує їх.

·       Знаходить за власною ініціативою необхідну додаткову інформацію з різних джерел, узагальнює її, прогнозує можливий результат

Діалог (2 клас)

У2 класі – пропонується побудувати діалог з однокласником/однокласницею на задану тему, за життєвою ситуацією, картиною, прочитаним твором, переглянутою передачею тощо…

ü Досліджуються вміння будувати діалоги на доступні теми, дотримуватися правил мовленнєвого етикету

Орієнтовний обсяг діалогу:

Усна форма

2 клас

3-4  репліки  на  двох учасників розмови

 

Орієнтовні критерії сформованості

Стан сформованості

Орієнтовна характеристика критеріїв

 

Формується

Учень/учениця вступає в діалог з найпростішої за змістом теми, відповідає лише на окремі репліки співрозмовника/співрозмовниці, робить спроби формулювати запитання, підтримує діалог, відповідаючи  на запитання співрозмовника лише «так» чи «ні». Не завжди вживає слова ввічливості. Кількість реплік менша за 3-4.

Сформовано

Учень/учениця складає діалог за ситуацією, що містить певну проблему, швидко добирає і правильно використовує потрібні слова, будує змістовні репліки, дотримується правил культури спілкування, однак не висловлює свого ставлення до предмета обговорення, припускається незначних мовних помилок. Кількість реплік діалогу відповідає визначеному для кожного класу обсягу.

Робота з мовними одиницями (2 клас)

Перевірка здійснюється фронтально в письмовій формі із застосуваннямтестових завдань та направлена на вміння визначати        й аналізувати мовні одиниці та мовні явища, використовувати їх для удосконалення мовлення, зокрема:  

·       досліджувати звуко - буквений склад слів;

·       користуватися правилами переносу;

·       користуват
ися алфавітом;

·       досліджувати лексичне значення слова;

·       спостерігати за словами, які служать для назв предметів, ознак, дій та чисел;

·       досліджувати роль іменників, прикметників, дієслів, числівників та службових слів у мовленні;

·       досліджувати та конструювати речення, тексти та удосконалювати їх

Методика проведення

 У 2 класі перевірка здійснюється фронтально і письмово у тестовій формі з 5 завдань.

2 клас – 5 завдань

3 завдання закритого типу з трьома варіантами відповідей

2 відкритих завдання

 

Орієнтовні критерії сформованості

Орієнтовно для вчителя:  завдання закритого типу оцінюються в 2 бали, завдання відкритого типу в 3 бали


Стан сформованості

Орієнтовні критерії сформованості

Формується

 

Робота виконана з великою кількістю помилок. Виконано 1завдання закритого типу чи частково виконані завдання відкритого типу. (в сумі до 4 балів)

Виконана половина роботи.

Можуть бути виконанеодне завдання закритого типу, а відкриті зроблені з помилками або не в повному обсязі.

Частково виконане 1 завдання закритого типу та 1 завдання відкритого типу та ін.. (в сумі до 6 балів)

Сформовано

Більша частина роботи виконана. Може бути допущені 1-2 помилки чи виконане не в повному обсязі завданнязакритого типу чи 1 помилка в завданнях відкритого типу;

або 2 помилки в завданнях відкритого типу, решта завдань виконано в повному обсязі;

завдання закритого типу виконано всі в повному обсязі, в завданнях відкритого типу допущені помилки або виконані не до кінця. (в сумі до 9 балів)

Робота виконана в повному обсязі. Може бути допущена 1 помилка в завданнях відкритого типу або 2 помилки в завданнях закритого типу. (в сумі 10-12 балів)

Комментариев нет:

Отправить комментарий